15 okt

Waarom blijft je medewerker voor je organisatie werken?

In een snel veranderende wereld en de huidige war for talent, is het belangrijk om je medewerkers aan boord te houden.

Gaat men weg voor meer loon?  Wellicht zal dit voor enkelingen wel zo zijn! Medewerkers die bevlogen (vanuit passie) en betrokken (vanuit hart voor je organisatie) zijn, blijven ook in moeilijke omstandigheden!

Maar hoe doe ik dat dan?

  • Geef je voldoende kansen op bijblijven, bijleren, ontwikkelen?
  • Zijn er mogelijkheden om van functie te veranderen of door te groeien in een functie die meer aansluit bij de talenten van je medewerker(s)?
  • Geef je van tijd tot tijd eens een complimentje, een blijk van waardering?
  • Kan men op een eigen tempo of op een eigen manier werken?
  • Kunnen ze hun tijd/functie (deels) zelf invullen?
  • Is er ruimte voor plezier?
  • Ben je transparant in je communicatie?
  • Deel je belangrijke informatie over de toekomst?
  • Haalt men voldoening uit de taken die ze iedere dag uitvoeren?
  • Heb je er vertrouwen in dat de medewerker professioneel is en doet wat hij moet doen?
  • Sta je dicht bij de werkvloer?
  • Heerst er een gevoel van veiligheid?
  • Hangt er een positieve sfeer?
  • Kan je je werknemer(s) inspireren?
  • Is er ruimte voor persoonlijke ontwikkeling?
  • Worden fouten gezien als kans voor verbetering?
  • Is het HR Beleid binnen de onderneming goed uitgewerkt?
  • ….

Als je op bovenstaande vragen over het algemeen positief kan antwoorden, is de kans groot dat je medewerkers zullen blijven, ook in moeilijke tijden!

Wat is er dan nog nodig?

  • Een redelijke werkdruk: niet té hoog of té laag, want dit is een regelrechte aanslag op het (werk)geluk, ook als alle bovenstaande vinkjes groen zijn!
  • Georganiseerd zijn: te weinig collega’s, processen die niet efficïent zijn,..  zijn elementen die werkdruk verhogen
  • De juiste match!  Zorg voor personeel dat past binnen de functie!  Mensen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel een overdaad aan verantwoordelijkheden geven zorgt op lange termijn voor potentiële langdurige ziektes
  • Communiceren & informeren: je kan nooit teveel communiceren, in ieder onderzoek komt communicatie naar boven als remmende factor op werkgeluk
  • Zorg voor een aangename werkomgeving:  IT in orde, niet teveel lawaaihinder, geurhinder, airco die te koud of te warm staat,…
  • ….

Zijn er maar weinig vragen waar je positief op kan antwoorden?  Of weet je niet of dit wel zo is binnen je organisatie?  Deze en nog andere elementen zijn gemakkelijk te bevragen in een medewerkerstevredenheidsonderzoek. 

Wil je investeren in het (werk)geluk van je medewerkers, aarzel niet om me te contacteren!

In het kader van Werkbaar Werk kan je ook bij ons terecht met de werkbaarheidcheque!

Meer info:  https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/subsidiedatabank/werkbaarheidscheque

Leave A Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *