09 dec

“The candidate experience”

Een beetje frustratie maar ook tips rond bedrijfscultuur en het vinden van de juiste kandidaten.

Het aantrekken en aanwerven van mensen is een totale beleving voor kandidaten.  

Deze start bij het uitschrijven van de vacature en eindigt niet bij het tekenen van een contract.

Een werkzoekende doet best veel moeite als het gaat over het vinden van een gepaste job, is het dan niet de taak van een potentieel toekomstige werkgever om zorgzaam om te gaan met kandidaten, die evenzeer potentiële werknemers zijn?

Ik vraag het me af .. en hoe langer hoe meer ik ervaringen van kandidaten hoor, hoe meer het me frustreert en hoe meer ik vind dat dit beter kan, dat dit anders moét..  

Een werkzoekende is normaalgezien niet op regelmatige basis bezig met solliciteren, eens deze beschikbaar komt op de arbeidsmarkt moet hij eerst leren om te solliciteren, door het te doen kan de werkzoekende hier beter in worden.  

En hoe vaker je iets probeert, hoe gemakkelijker het lukt.

De werkzoekende moet daarnaast ook nog dealen met honderden obstakels:

  • Het ene bedrijf vindt competenties belangrijk, het andere bedrijf de personal fit!
  • De vacature is niet heel duidelijk
  • Heb ik wel het juiste diploma (en is dit überhaupt nodig voor deze functie)?
  • Ben ik niet te jong of te oud?
  • De functie werd reeds ingevuld
  • We hebben al voldoende kandidaten
  • Ik krijg geen enkele reactie op de sollicitatie 
  • Solliciteer ik via een tussenpartij of niet? En indien ja, zijn er hier nog eens 100 obstakels toe te voegen waar een werkzoekende mee te maken krijgt.. 
  • Assessments en andere testen
  • De stress die erbij komt kijken
  • Contacten die plots niet meer reageren
  • … 

Hoe weet de kandidaat wat belangrijk is binnen je organisatie?  Hoe kan diezelfde kandidaat ervoor zorgen dat de sollicitatie afgestemd is op het bedrijf waarvoor hij solliciteert?  En bijgevolg past binnen de visie, waarden en normen! Maw de cultuur.

Hiervoor heeft de kandidaat veel geluk nodig, een strategische planning om correct en tijdig te reageren op vacatures en een dosis doorzettingsvermogen en veerkracht.

Wil je als bedrijf laten zien dat mensen niet belangrijk zijn? Dat ze al de 50ste kandidaat zijn en dat het teveel is om nog te antwoorden?  

Want dan stel ik me de vraag, ga je ook zo om met je medewerkers eens ze aan boord zijn? 

Want ja: “sollicitanten zijn ook klanten”Negatieve ervaringen zorgen voor negatieve reclame.

Het is ook fijn om te zien dat er al veel bedrijven reeds ingezet hebben op deze candidate experience en er wél de meerwaarde van inzien.  

Want ja, het is erg gesteld om de juiste, perfect match te vinden in deze complexe tijden.  Het is dus niet helpend om kandidaten te ghosten of ze gewoon niet minstens het gevoel te geven dat ze belangrijk zijn, want geef toe.  Je hebt ze nodig!

Cultuur zit niet in grootse dingen, het zit in het doen, .. in de details!

Niet in het uitschrijven waar we voor staan omdat het mooi klinkt op de “over ons”-sectie van je website!

Practice what you preach.  

Voorbeelden hiervan: 

  • Bedankt voor je sollicitatie, wij nemen de tijd om iedere kandidatuur te bekijken en we contacteren je … (op een passend moment)
  • Geef al de vervolgstappen mee bij het antwoorden op een kandidatuur 
  • Weet je dat een kandidaat zeker niet in aanmerking zal komen, reageer dan onmiddellijk, liefst telefonisch met duidelijke eerlijke feedback
  • Het is belangrijk voor ons om feedback te ontvangen. Laat het ons weten als er aanpassingen zijn die we kunnen aanbrengen om u te helpen tijdens het wervings- en interviewproces
  • Voeg eventueel een bedrijfspresentatie toe

Hoewel deze kleine zaken niet lang duren om te implementeren en veel zeggen, is het ontbreken hiervan eens zo erg. 

Het ontbreken hiervan zegt meer over je bedrijfscultuur tav kandidaten dan ieder jaar een personeelsfeest geven of een familiedag organiseren. En hierbij zeg ik niet dat die zaken niet belangrijk zijn.

Ik geloof echt in duurzame verbindingen die ontstaan door de bedrijfscultuur. Hier ontstaat (opr)echte employer branding!

Denk je nu van, verdorie ja, ze heeft gelijk?

Contacteer me en we maken er samen een beleving van die afgestemd is op jouw organisatie!

Nood aan een volledige onboardingsbeleid?

Ook hiervoor kan je bij Savoir terecht!

#bedrijfscultuur #waardenennormen #companyfit #talent #employerbranding #candidateexperience #werkzoekenden #werkgevers

Leave A Reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden.